Yazılım Firmaları Yönetimi Üzerine
Görüş ve Düşünce Yapısı Farklılıkları
Teknik eleman dışında gelen tüm elemanların ekip ile uyum
sağlama konusunda sorunlar yaşadağı aşikar. Teknik elemanlar her daim analitik
düşünce yapısına sahip olup, özellikle iş üzerindeyken sonuç odaklar haraket
ettiklerinden dolayı bir şekilde işi sonuca ulaştırıyorlar. Bunun pozitif
etkisi sonuç almak iken, negatif etkisi ise takımdan koptuğu zaman bireysel
haraket etmesi oluyor.
Buna rağmen, aynı tutumdan biz teknik ekip olarak çok fazla
etkilenmiyoruz. Mütemadiyen, x şahıs, bulunduğu ara konumda teknik ile iletişim
kurmak konusunda zorlanıyor. Teknik ekip, sonuç odaklı düşünerek cevap
verdiğinden dolayı, karşı tarafa açıklayıcı ve tatminkar, daha ziyadesiyle
duygusal zekaya hitap eden cevap vermemesinden dolayı arada sürüncemede
kalması, git gel yapması eninde sonunda yılmasına neden oluyor. Burada bizim
üzerimize düşen kısım, daha açıklayıcı olmak ve karşı tarafın da açıklamalarını
dinliyor olmaktan geçiyor. Sonuç odaklı olmak teknik ekip içerisinde muazzam
bir başarı getirirken, analitik düşünmeyen diğer kollarda başarısızlığa neden
oluyor.
Sonuç: Sadece
sonuç değil aynı zamanda süreç odaklı olmak gerek.
Kişisel Fayda Eğrisi
Teknik işin işleme sürecinde, teknik ekip dışında olan
personelin doğal olarak süreç detaylarından kişisel bir kazanımı bulunmamakta. Kabaca
olan bilgi, tekinik ekip dışındaki kişiler için fazlasıyla yeterli. Örneğin, x
kişisi slider bozulduğu zaman kimi düzelteceğini bimekle mükellefken, bunun
haricindeki hiçbir veri, hiçbir zaman işine yaramayacağından dolayı sürecin
içine dahil etmeye çalışmak ya da bu süreçte kendisini dayank noktası almak
nafile ve yersiz bir çabadan ibaret. Dolayısıyla kişinin buna karşı ilgisiz
olması, kendini bu alanda motive edememesinden dolayı şahsına fazla yüklenmemek
gerek.
Tam tersi tarafta ise yine x kişisi, müşteriye verilen
sözler bakımından “ayağı yere basan” beyanlarda bulunmak zorunda. Aksi
taktirde, yaptığı yalış beyandan dolayı çekeceği cezanın, yeniden müşteriye
geri dönüp “ben bu konuda hata yaptım” demesi gerektiğini bilmesi gerek.
Sonuç: Kişinin
kişisel faydaları doğrultusunu kendi hareket vektörümüzde ivme verici bir güç
olarak kullanmalıyız. Yoksa o ivme ileri götürmek yerine ters bileşke kuvvet
gibi davranıp bizi geriye çekiyor.
Görev Netliği
Bu konu öncelik olarak kendisinin, daha sonra da diğer ekip
elemanlarının görev tanımlarını net çizgilerle çizilirken, kesiştiği
noktalardaki insiyatif sınırlarının belirlenmesi şeklinde iki alt başlıkta
incelenebilir.
Personelin kendi görevinin gereklerini bilmesi en önemli
noktalardan birisi. Her ne kadar kişinin nevi şahsına münhasır yetenekleri
görev tanımında esnemelere veya bazı alanların daha önce çıkmasına neden olsa da,
“ben zaten bu işin bu kısmını güzel yapıyorum” mantalitesiyle görevinin geri
kalanlarını aksatması, “beni ilgilendirmiyor” mantığı ile insiyatiften uzak
durması kabul edilemez. Yalnız, bununla alakalı x kişiyi gerektiğinde zan
altında tutabilmek için görev tanımının netliği en kritik noktayı arz ediyor.
Diğer bir konu ise, gelen her personel, stajyer dahi olsa,
çarkın parçası olmaya başladığı andan itibaren belirli bir kapasitede iş
yapmaya başlıyor. Buradaki anahatar kısım, gelecek olan kişinin ekip içinde
iletişim kurarken yanlış kişiyi adres göstermemesi. Benimle bitireceği işi x
bir kişiye, x bir kişi ile bitireceği y bir kişiye götürdüğü anda gecikme, hata
ve sonucunda gerilim kaçınılmaz bir hal alıyor.
Sonuç: Kişinin
görev alanlarının netleştirilmesi, bizim görev tanımlarımızın kişiye
aktarılması ve bu doğrultuda görevlerin kesiştiği noktalarda insiyatif kullanıp
görmezden gelmemesi gerektiğinin anlatılması ve öğretilmesi gerek.
Kişisel Konular
Karakter tahilili ve genel izlenim oluşturulduktan sonra
gelen her personel için 1. Hafta, 4. Hafta, 2. Ay ve 6. Ay değerlendirmeleri
yapmak gerek. Her ne kadar optimum süre olan 6. Ay’da personelden vazgeçmek
büyük emek kaybı olacaksa da, eninde sonunda zarar verecek ya da işe
yaramayacak birisini ne zaman patlayacağı belli olmayan bir bomba misali
sırtımızda yük etmenin anlamı yok. Genel değerlendirmelerle beraber büyük önem
taşıyan ilk 6 aylık süreçte ekipteki herkesin kişisel ve tarafsız görüşlerini
iletiyor olması önem arz etmekte.
Sonuç: Personel
hakkında ilk altı aylık süreçte belirli zaman araklıkları ile fikir alışverişi
yapmak gerek.
Oryantasyon
Görevin gerekliliği doğrultusunda eğitim verilirken sadece
ilgili pozisyon hakkında bilgi vermek yeterli gelmiyor. Yeni gelen personelin
sadece kendi görevleri ile alakalı değil aynı zamanda diğer personelin de görev
temelleri konusunda bilgilenmesi gerek. Aksi taktirde ekibe entegre olmakta
sorun yaşayacağı gibi, ekibin hali hazırda olan utilizasyonu konusunda sorun
yaşamasına neden olmakta.
Sonuç:
Oryantasyon süreci boyunca tüm personel, yeni gelen ekip üyesine kendi işleri
ile ilgili genel bilgi vermek ve zaman ayırmakla mükellef olmalıdır.
Ego – Takdir Eğrisinin Stabilizasyonu
Ego kişiden kişiye değişkenlik gösteren ve önceden tahmin
edilmesi zor bir faktör olmasından dolayı oldukça dinamik ve sorun arz etmeye
açık bir mesele. Her personelde farklı şekillerde ortaya çıkan ego durumun hem
tatmin edilebilmesi hem de zararsız halde tutulması namında 360 derecelik bir
kontrol mekanizması olmalıdır.
Egonun tatmini, benim düşünceme göre maddesel tatminden
geçmemektedir. Örneği bir para ödülü kişiyi mutlu etmeye yetse de egosunun
tatmin etmeye yetmez. Burada başarı ve sorumluluk duygusunu çıkarmak daha iyi
sonuç verecektir.
Yukarıda bahsettiğim 360 derece oto-kontrol ve ego tatmini
faktörlerinin olabilecek en sorunsuz şekilde çalışması için oluşabilecek bir
modelleme örneği, sektör ile alakasız olsa da mevcuttur.
Uluslarası Konularda
CIA > NSA > FBI
Teknoloji ve Anti-Terörizm
NSA > CIA > FBI
Ulusal Güvenlik
FBI > NSA > CIA
Yukarıda bahsedilen Dünyanın en büyük sayılabilecek üç
kurumu farklı konularda uzmanlaşmıştır ve uzman olduğu konularda diğerinin
üzerinde kontrol ve hüküm yetkisine sahiptir. Eğer kişinin kendi iyi olduğu ve
sorumluluğunda olduğu alanda kendi takdirine güvenirsek egosunun tatmin etmiş,
kendi uzmanlığı olmanayan alanarda da kontrolü bırakmayarak egosunu kontrol
altına olmuş oluruz.
Bu durum aynı zamanda utilizasyonu optimum seviyede
kullanmamıza yardımcı olur.
Amerika’yı yeniden keşfetmek bir kara parçasını bulmak
değil, işleyişini anlamlandırmaktır.
Sonuç: Ekibin
utilize bir şekilde çalışırken aynı zamanda personelin takdir ve aitlik hissini
yaratmak için kendi ekspertizine güvenirken kontrolü de elden bırakmamalıyız.
Çok güzel bir yazı olmuş elinize sağlık İlhami Bey..
YanıtlaSil